Thursday, November 26, 2009

raya qurban




gambar diatas raya qurban tahun 2006.seekor lembu untuk seekor keluarga aku.cukup 7 bahagian satu keluarga aku.

selamat menyambut hari raya qurban kepada semua umat islam di seluruh dunia.biarpun pada rakyat kite raya ini tidakla semeriah raya idulfitri.tapi pada agama islam, raya ini la yang lebih besar dari raya idulfitri.kite dapat tengok pada syarat takbir raya antara kedua raya ini.raya qurban boleh takbir raya sampai hari ketiga sedangkan raya idulfitri hanya pagi raya dan malam raya sahaja.mungkin semua sudah maklum dengan kisah disebalik raya qurban ini kan sehingga tuhan lebihkan raya ni.sama sama kita fikirkan.

bagi saya tahun ni raya qurban amatla berlainan dari yang sebelum ini semenjak saya kecil.kali ni jugakla pertama kali abang abang saya yang diperantauan tidak pulang beraya.mak saya dan abang salah seorang abang saya mengerjakan haji.sebab itu dieorang tak balik.balik nanti mak balik dari mekah katenye.pelik memang pelik beraya macam ni.selalunye penuh je kat rumah ni.tapi malam ni sunyi je.tak pela,tahun depan mesti meriah kembali.InsyaAllah.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails